מתחילת השנה נהרגו 26 רוכבי אופנוע בתאונות דרכים בישראל, עלייה של 24% במספר הרוכבים ההרוגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד בה נהרגו 21 רוכבים. למרות זאת, החלפת מעקות הבטיחות הישנים שגרמו לפציעות קשות ואף קטלניות במעקות חדשים ומתקדמים הסלחניים גם במקרה של פגיעת רוכב, הופסק לפני שנה עקב קיצוץ בתקציב נתיבי ישראל. במשרד התחבורה אומרים שתאונות רוכבים ממילא אינן קשורות למעקות בעוד שבמשרד באוצר מתכחשים לקיצוץ וטוענים כי התקציב דווקא גדל.
רכיבה על אופנוע עלולה להיות מסוכנת אם התשתית אינה מותאמות לכך. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חלקם של האופנועים בסך הנסועה השנתית בישראל היה בשנת 2019 רק 1.6%, אך הם היו מעורבים בכ-14% מתאונות הדרכים הקטלניות ובכ-10% מהתאונות עם נפגעים. שיעור מעורבותם בתאונות קטלניות גבוה כמעט פי 9 מחלקם בנסועה.
על אף הנתונים הקשים וחרף העלייה במספר הרוכבים ההרוגים, ל-ynet נודע כי בשל קיצוץ בתקציב האחזקה של נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), לא חידשה החברה את מכרז התקנת מעקות הבטיחות הסלחניים לרוכבים מאמצע 2019. במעקבות אלה מותקנות יריעות הגנה בין הכביש לפס המתכת העילי, שתפקידן לספוג את אנרגיית הפגיעה של רוכב אופנוע או קטנוע מחליק ולמנוע בכך פגיעות קשות בעת פגיעת גוף הרוכב בעמודי התמיכה של המעקה.
העבודות, שעלותן 38 מיליוני שקלים בשנה, נועדו להחליף את המעקות הקיימים המותאים בעיקר לכלי רכב פרטיים, לא חודשו מאז למרות מספר תאונות בהן רוכבים מצאו את מותם לאחר החלקה שייתכן והייתה מסתיימת לכל היותר בפגיעות שטחיות.
לפי נתוני משרד התחבורה אותם הוא מקבל ממשטרת ישראל, מרבית תאונות הדרכים במעורבות אופנועים הן "תאונות עצמיות", הכוללות גם החלקה ופגיעה במעקה בטיחות. רועי רוזנטל החליק למשל עם אופנועו על כביש 4 בשנת 2012, ומספר כי "אם היה מעקה בטיחות תחתון הייתי מחליק לצידו, ולא כמעט נחתך לשניים. היד נפגעה ונתלשה, נפגעתי (מהמעקה) באגן, מפרק ירך, חמש חוליות בעמוד השדרה, 14 צלעות ושתי ריאות - הכל התפוצץ. ואני כבר לא מאמין למקבלי החלטות, לא נותר בי שום אמון בכך שמשהו יכול להשתנות", הוא אומר בצער.
עוז דרור, סמנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר באולפן ynet כי "מעקות הבטיחות מונעים מכלי רכב פרטיים לסטות מהכביש, ואם סימסת או נרדמת, מעקה בטיחות ימנע ממך לסטות. אבל הוא הורג את רוכבי אופנועים כי היתדות שלהם משמשים כגליוטינות שחותכות את הגוף". לדבריו, "יש קשר ברור בין שנת 2019 בה הפסיקו להתקין המעקות ובין עלייה בהרוגים מאז".
בשנת 2017 התקינה חברת נתיבי ישראל 244 ק"מ של פסי הגנה לרוכבים, ב-2018 היו אלה 226 ק"מ אך בשנת 2019 קרס הביצוע ל-100 ק"מ בלבד. מאז תחילת שנת 2020 לא הותקן אף לא פס הגנה אחד.
במשרד התחבורה מסבירים שתקציב תחזוקת הכבישים קוצץ אך גורם במשרדי הממשלה הסביר שבמסגרת תכנית חומש מקצה המדינה מדי שנה 1.3 מיליארד שקלים לתחזוקת כבישים וכי נתיבי ישראל ביקשו להגדיל את התקציב בשנים 2017-2018 על חשבון השנים 2019-2020, ולכן לכאורה נוצר קיצוץ בשנים אלו. כן הדגיש הגורם כי ההחלטה אם להפנות מתוך התקציב שעומד על למעלה ממיליארד שקלים תקציב למעקות בטיחות, הוא בידי משרד התחבורה עצמו.
בעוד משרדי הממשלה חומקים מאחריות, 66 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו ב-2019 בתאונות דרכים, עליה של 50% בהשוואה ל-2018. 46 מתוך 66 רוכבים שנהרגו בשנת 2019 נהרגו בכבישים בינעירוניים, אותם כבישים שבהם יש להחליף את מעקות הבטיחות הישנים והלא בטיחותיים.
על פי נוהל פר"ת (הנחיות לבדיקת כדאיות פרויקטים תחבורתיים) של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר, עלות ממוצעת של תאונות האופנועים נאמדות בכל שנה ביותר מ-1.2 מיליארד שקלים. התחשיב מורכב מ-490 מיליוני שקלים עלות תאונות עצמיות של הרוכבים עצמם, ו-730 מיליוני שקלים עלות תאונות התנגשות מכונית-אופנוע. לדברי אור ירוק, לפיכך החלפת מעקות הבטיחות הישנים במעקות עם פס הגנה לרוכבים הינה השקעה כלכלית שתחזיר את עצמה במהירות, וגם תמנע צער וסבל ממוות מיותר שניתן היה למנוע.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ניתוח תאונות הדרכים בידי משטרת התנועה מצביע על כך שמרביתן אינן נגרמות בשל בעיות בתשתית הכבישים, ששודרגה בעשור האחרון בהיקף חסר תקדים, אלא כתוצאה מהיסח דעת של הנהגים. משרד התחבורה פרס בשנים האחרונות עשרות קילומטרים של מעקות בטיחות לצמצום הפגיעה ברוכבי האופנועים, לצד אמצעי בטיחות נוספים, ופועל מול משרד האוצר לאישור תקציב נוסף שיאפשר את המשך התקנת מעקות הבטיחות. יצוין כי רוב התאונות האופנועים שאירעו השנה היו תאונות עצמיות שנגרמו כתוצאה מהיסח דעת, ללא כל קשר למעקות הבטיחות".
ממשרד האוצר נמסר: "ההיפך הוא הנכון. תקציב אחזקת הכבישים של נתיבי ישראל גדל בשנת 2020 לטובת שדרוג התשתיות הריקות בתקופת הקורונה וכחלק מתמרוץ המשק ליציאה מהמשבר".